INDSIGT ER VORES EGENTLIGE TILFLUGT

Indsigt er den virkelige Dharma, og sådan har det været fra Buddhas tid og indtil nu. Videreførelsen af Dharma på dansk står og falder med at vi personligt oplever og virkeliggør de ting, vi lærer om. Ellers bliver det tom snak i studiegruppe. Igen og igen må vi minde os om, at Bodhitræning drejer sig om noget virkelighedsnært, at den drejer sig om os selv, og om hvem, vi virkelig er, og om hvordan vi kan løsne de knuder, som opstår i vores bevidsthedstrøm. Når vi er klar over, hvordan det kan lade sig gøre og har god erfaring, vil det være meget nemmere at hjælpe vores medmennesker for vi er alle i samme båd, har de samme problemer, og er i samme situation. Bare ét menneske finder ud af, hvordan man løsner sine snørebånd, så kan vedkommende vise det til alle andre. Der er ikke anden hemmelighed bagved.

Attituden i at tage tilflugt er ikke buddhistisk, den er noget alle følende væsner træner i dagligt. Vi har bare forskellige definitioner på, hvad vores tilflugtssted er. Hvad er vores holdepunkt, vores fundament, vores helle? Hvad vi har at læne os tilbage på når vi er mildt urolige eller når det er rigtigt strengt at være til? Hvad har vi egentlig at holde os til? Det er i dén sammenhæng som tilflugt skal forstås. Når vi har hovedpine tager vi tilflugt i hånden som gnider smertepunktet eller støtter hovedet og vi bøjer hovedet mod det som vi tror vil hjælpe. Eller hånden skal kradse en kløen for at vi kan føle os fri.

At kalde en sådan fundamental menneskelig at tage tilflugt kan føles uvant eller akavet, men egentlig søger man bare lindring, harmoni og ligevægt ved hjælpe af at kradse det som klør. Når ubehaget er væk kan man være sig selv igen. Vi kradser og kløer på mange måder og steder i vores liv, men det er samme princip. Alle folk tager tilflugt, det er ikke noget nyt. Men, hvad er vores egentlige tilflugt, et helle som er virkelig frit?

Dharma består af to dele, den personligt erfarede indsigt og den forklarede indsigt, ved hjælp af ord. Når vi gør ordene til vores egen erfaring bliver en oplevet indsigt og dét er vores egentlige tilflugt. Man kan også sige, at den er en del af vores oplevelsesfelt, og når indsigten er virkelig ægte fjerner den fejltagne ideér. Vi har kigget efter og har fundet en frihed fra forkert forståelse. Ifølge Buddha er det dét som virkelig frigør. Det er denne befriende indsigt vi altid, til enhver tid, kan sætte vores lid til.

Share this Post




Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *