FORENKLING OG KLARSYN

Egoløshed, eller mere præcist identitetsløshed, er ikke noget man opnår, som om der først var et ego, og så forsvinder det. Der er aldrig noget virkeligt ego, men det forekommer som om der er. Der er aldrig et rigtigt jeg, men som mærkat findes det i form af en tanke. Undersøg når følelsen af jeg i en emotion kommer frem. …

BÆREDYGTIG SINDSRO

I bodhitræning betyder meditation en indre ro, at lade sig afklare, ligesom at lade støvet bundfældes i mudret vand. Ikke ved at koncentrere sig, ikke ved at fokusere, ikke ved at gøre noget, men ved at vi lader os skinne frit og utilsløret i afslappet opmærksomhed. Det er ikke noget nyt at være sig selv på denne måde. Vi har …

INDSIGT ER VORES EGENTLIGE TILFLUGT

Indsigt er den virkelige Dharma, og sådan har det været fra Buddhas tid og indtil nu. Videreførelsen af Dharma på dansk står og falder med at vi personligt oplever og virkeliggør de ting, vi lærer om. Ellers bliver det tom snak i studiegruppe. Igen og igen må vi minde os om, at Bodhitræning drejer sig om noget virkelighedsnært, at den …

DEN FØRSTE INDSIGT: UBESTANDIGHED

Hvorfor talte Buddha om ubestandighed? Det er fordi troen på bestandighed er så udbredt. Men i realiteten fordamper vores virkelighed ligesom tøris. De fleste vil dog påstå: Verden er der hele tiden og jeg er her hele tiden. Den dér lille baby på billedet, det var mig, også selvom jeg ikke kan huske det. Jeg har været her siden jeg …

HVAD VIL JEG?

Hvad er det egentlig vi vil? Et problemfrit liv, ro på når vi stresses eller ængstes, lidt mere glæde, fokus og selvtillid? Metoder som giver os et sådant liv ligger forud for Buddhas første drejning af lærens hjul der handler om indre frihed. Hvis det er mindre end frihed, man sigter efter, er der fartøjer før hinayana, som inkluderer meditation, selvhjælpsteknikker og …

DET KOGNITIVE SLØR

Vores virkelighed fra øjeblik til øjeblik struktureres gennem to slør, kognitiv og emotionel. Det kognitive slør opleves som delthed, at der er én selv her og resten derovre. Det er den basale dualitet, som kan synes uoverkommelig, som om at sådan er det bare. “Jeg er her sgu’, og det hele er der sgu osse’! Det kan vi ikke sætte …